Adam Lambert – rozhovor pro časopis Euphoria
Neexistuje žádný umělec se stejnou kariérou jako Adam Lambert. Od konkurzu s „Bohemian Rhapsody“ na Americkém Idolu pokračuje s vyprodanými vlastními turné po celém světě, prodal přes 5 milionů singlů a také slouží jako frontman pro legendární Queen. Každé jeho album bylo zatím byli relativně zvukově odlišné a vyzývavě individualistické, ovlivněné množstvím různých žánrů včetně popu, elektronické hudby, funku, a disco hudby, ale ne jen jich. S jeho posledním singlem „New Eyes“, který pochází z jeho nadcházejícího alba Velvet, Adam zaujímá odvážný, bezprecedentní krok přetažením zvukových vlivů z dosud neprozkoumaných žánrů k tomu, aby vytvořil hudbu, která je nadčasová, ale důmyslně vynalézavá.
V reakci na vydání „New Eyes“ Adam radostně vysvětluje: „Je to zábavné. Existují různé způsoby, jak vybrat singly a je několik různých způsobů jak vydat hudbu, každý má svou vlastní strategii. Dělám to už deset let, zkoušel jsem spoustu rozmanitých způsobů a měl jsem hodně různých nápadů. Rozhodl jsem se, že budu důvěřovat svým instinktům, a jako první singl jsem vydal ten song, který nejpravdivěji vyjadřuje to, kde se právě teď nacházím. „New Eyes“ je romantické, je to o hledání lásky. Je to o tom, že jste opětně inspirováni k naději a snění a uvidíte věci v novém světle. Někdy to chce potkat někoho zvláštního, aby se to stalo, abyste tak nějak obnovili svou nevinnost a potěšení.
„Je to dokonalá odpověď na„ Feel Something “, kde bylo tak trochu žádoucí, abych vůbec něco cítil, protože jsem začínal z prázdnoty. Tahle píseň je jako, hej, tohle je to, kde jsem byl, a setkání s tebou mě donutilo opět vidět věci nově. Cítím něco, cítím lásku. Je to opravdu prostě ta atmosféra, je to ta zasněná romantika. “
Dojemně působící „Feel Something“, jeho první vydaný singl od roku 2017, kdy vyšel „Two Fux“, ukazuje Adama, ochotně odhalujícího jeho zranitelnost, téměř naprosto autenticky. „Měl jsem prostě nutkání dát mým fanouškům vzorek toho, na čem pracuji, protože to byl tak nějak dost dlouhý proces. Chtěl jsem ukázat, jak na tom jsem, protože dokončení toho alba zabralo téměř tři roky. Z mnoha různých důvodů to trvalo hodně dlouho. Víte, co se mně týče, necítil jsem nutnost spěchat. Měl jsem pocit, že bych tomu opravdu chtěl věnovat čas a ujistit se, že mám ten zvuk, který chci, a že mám příběhy a písně, které cítím, že jsou skutečné.
Touhle písní tak nějak vyvrcholilo to, kde a kým jsem byl na začátku, když se ty nahrávky začaly dávat dohromady. Byl jsem tak nějak ve stereotypu, cítil jsem se kreativně nejistý a bez inspirace. Měl jsem nějaké pracovní problémy, které byly trochu frustrující. Obecně jsem byl tak trochu vyhořelý. Takže ta píseň je o tomhle, je to o tom, cítit se ochromený a přiznat si to sám sobě, ale také o tom, že si to přiznáš, ale nechceš takový být, že chceš opravdu něco cítit. Chceš víc a dostaneš se z toho ven. “
S „New Eyes“ je naprosto zřejmé, že našel životní optimismus skrze vášnivou romantiku, ale jeho působení jako frontmana legendárních Queen ho zjevně opětovně nabíjí naprosto odlišným způsobem. „Je zřejmé, že od mého posledního alba jsem strávil dost hodně času na cestách. To mě vždycky duševně a umělecky obohacuje. Vždycky cítím, že jsem se od Briana a Rogera naučil tak moc a hodně dostávám od fanoušků Queen, pro které vystupujeme. A samozřejmě, víte, samozřejmě, že jsem cestoval a zažil jsem různé večery tady a tam a měl jsem různé malé flirty a rande a románky. Hodně z tohoto alba je o známostech a vztazích. Pokud jste cestujícím hudebníkem, máte velmi specifický, zajímavý druh milostného života. “
Tento idiosynkratický milostný život nepochybně sloužil jako hlavní inspirace pro nakažlivou lyriku písně „New Eyes“. „Napsal jsem tu píseň s Paris Carney a Jamie Sirotou dvěma opravdu báječnými lidmi. Říkal jsem si, no, chci napsat něco romantického o setkání s někým, díky němuž se pro tebe všechno změní. To, co jsme tím textem také chtěli vyjádřit v „New Eyes“ je, že osoba, o které mluvím, je nevinná a její oči jsou nové. Není to tak, že ty oči jsou nové pro mě, ale že jejich oči jsou pro ně také nové, jsou nevinné. Nejsou unavené a zahořklé, a neprošly si spoustou nesmyslů. Jsou svěží a vidí věci jasně. “
Tato revitalizace nespoutané energie pravděpodobně ovlivní jeho nadcházející album Velvet. Když už mluvíme o inspiraci, která stojí za tím titulem, Adam zdrženlivě vysvětluje: „No, to je tak nějak, mám na mysli, je to něco co vnímá každý po svém. Myslím, že to slovo tak nějak evokuje spoustu různých náhledů a pocitů. A myslím, že nechám každého, aby si o tom udělal svůj vlastní úsudek. Myslím si, že to album bude tak nějak postupně odhalovat své pojetí a smysl s každou písní, kterou vydám. “
Zatímco koncept toho alba je stále převážně lákavým tajemstvím, není těžké si představit, odkud by mohly pocházet nějaké zvukové inspirace. „Na tomto albu jsou určitě okamžiky, ve kterých možná uslyšíte vliv Queen a myslím si, že je to přirozené. Myslím, že jako celek jsem to nedělal záměrně tak, aby to znělo jako Queen, ale úmyslně jsem řekl, že chci udělat něco, co bude mít tuhle klasickou retro kvalitu. Je to tak trochu jako návrat zpět.
„Jsem takový fanoušek hudby 70. a počátku 80. let. Víš, miluju také pop music. A je v tom také určitě moderní produkce a prvky moderní hudby. Ale chtěl jsem se opřít o takovou hudbu, s jejímž poslechem jsem vyrostl a která mě dovedla k tomu, že jsem chtěl být hudebníkem. Tímhle albem jsem tomu opravdu chtěl vzdát čest. “
Zatímco pracoval na svém novém albu Velvet, našel si Adam také čas, aby si zahrál cameo v Bohemian Rhapsody, veleúspěšném životopisném filmu, zaměřeném na příběh Queen. S ohledem na svou zkušenost a důležitost toho filmu Adam řekl: „Byla to opravdu zábava. Chci říct, byl jsem na scéně jen jeden večer a to bylo opravdu skvělé, být tam a vidět to v akci. Protože jsem o filmu slýchával celé roky během jeho plánování a psaní, pak také režiséři a herci a tohle všechno. Takže jsem tak trochu viděl ten proces zblízka. No a být na scéně bylo něco jako uzavřený kruh.
„Myslel jsem, že je to legrační, že první okamžik, kdy se Freddie začal ptát na svou vlastní sexuální orientaci, byl postavený na mém charakteru, který mu otevřel oči, což mi přišlo tak trochu ironické. Jsem tak rád kvůli té kapele, myslím tím, že úspěch toho filmu je tak vzrušující, protože to kolem nich vyvolalo nové nadšení, je to svým způsobem určité oživení určitého prvku jejich značky. Dokonce si myslím, že máme teď mladší fanoušky, kteří se díky tomu filmu začali zajímat o Queen. Jsem opravdu nadšen, že máme letos v létě turné, protože si myslím, že uvidíme příliv nových fanoušků, které jsme během posledních šest let ještě neviděli. “
Tato šestiletá cesta byla nedávno zachycena na dokumentu ABC nazvaném The Show Must Go On: Queen + příběh Adama Lamberta. „Je to bláznivé. Vždycky se snažím dát věci do perspektivy. Opravdu to pomáhá s jasností té volby, které děláš jako umělec. Ale vidět to všechno v dokumentu v hlavním vysílacím čase bylo opravdu ctí. Jsem velmi polichocený a poctěn, že Queen chtěli tento dokument natočit. Jsem opravdu hrdý a cítím se velmi šťastný, že se tato příležitost naskytla a že z toho nakonec vznikl takový dlouhodobý projekt. Opravdu jsem si nemyslel, že se to stane, myslel jsem si, že to bude jen taková krátká, jednorázová záležitost. Ale je to opravdu dar, který stále pokračuje. “
Zvládat sólo kariéru společně s úlohou frontmana pro jednu z největších světových kapel může mnohým přijít hodně náročné, ale Adam to zvládá bez námahy a dívá se na ten dosažený úspěch se sebejistou skromností. „Myslím, že se to celkem doplňuje. Je to jako, když máš pocit, že je to dobře, je to správně. Letos v létě mám turné s Queen, bude to asi na šest týdnů a já se na to opravdu těším. Myslím, že to bude skvělé. A je to šest týdnů z celého roku. Celý zbytek mám volný pro mou sólovou práci.
Adam je očividně velmi schopný ve zpívání písní od Queen, ale jeho nedávné ohromující vystoupení s „Believe“ od Cher, ji přimělo k slzám. Adam se zamyslel nad rozdílem mezi vlastní prací a covery a řekl: „Je to zajímavé, protože se jedná o dvě rozdílné záležitosti. Když zpívám cover, je to s největší pravděpodobností píseň, kterou lidé často slyšeli. Je to jiné, když zpíváte píseň, kterou lidé již znají a víte, že se jim líbí. V určitém smyslu je to snazší. Náročné je to tehdy, když zpíváte píseň Freddieho Mercuryho, který je něco jako vokální bůh. Že lidé mají očividně tak hodně lásky, to je ten okamžik, kdy se to stává složitým.
„Můj záměr jako zpěváka je nebýt k němu přirovnáván nebo s Freddiem soutěžit. Je to spíš něco jako prostě zpívat skvělý song pro lidi, kteří chtějí slyšet skvělý song. Je to zajímavé, myslím si, že ta radost, kterou dávám s mou vlastní sólovou hudbou v tom, že je to má vlastní tvorba. Je to něco, co jsem vytvořil a udělal a je to moje. Je to mé vyjádření a je to předání mé zkušenosti. Je jasné, že když se dostanu na pódium s Queen, vždycky se snažím najít svou vlastní interpretaci písně, aby to bylo skutečné, ale jako skladatel, to je úplně jiný svět. U tohoto alba jsem opravdu nadšený, že vyjadřuje mé pocity, že jsem se spolupodílel na každé písni na tom albu. Jsou to všechno moje děti. Je to příběh, který je pro mě specifický, když píšu hudbu, mohu tím vyjádřit to, co chci lidem sdělit.“
Než se stal uznávaným a úspěšným, stal se Adam slavným v osmé sezóně Amerického Idolu, kde týdně přiváděl k nadšení miliony diváků s jeho oslnivými a odvážnými vystoupeními. „Idol přinášel svůj vlastním druh napětí. Samozřejmě, jste v televizi, před miliony a miliony lidí. Myslím, že jsme měli asi 30 milionů diváků, asi tak nějak, v každé epizodě. Takže to byl samozřejmě velký tlak. S Queen, tam určitě bylo také napětí a ještě stále tam je. Ale největší tlak jsem cítil na začátku, než jsem se u té skupiny osvědčil.
“Věděl jsem, že fanoušci budou skeptičtí a zřejmě to bude chvilku trvat než mě přijmou. A také, jsem věděl, že kapela a já jsme si porozuměli hned od začátku, když jsme se potkali na finále Amerického Idolu. Ale to jsem s nimi také nehrál dvouhodinovou show. Tak jsem si myslel, ‘doufám, že se Brianovi a Rogerovi líbí to, co dělám a že z toho mají dobrý pocit’. Takže to byl dvojitý stres. Když je vidím, jak vcházejí na pódium a mají tolik potěšení z toho, že stále vystupují, mám skutečně pocit, že k nim patřím a uvědomuji si, jak jedinečná to byla příležitost.”
S ohlédnutím na svou cestu od Amerického Idolu Adam řekl: „Během těch 10 let to byla tak trochu horská dráha, protože hudební průmysl se dramaticky změnil. Tohleto je velmi zajímavé, protože se to tak nějak vztahuje k mým zkušenostem. Nemyslím si, že bych cokoliv změnil, protože mám pocit, že jsem měl opravdu dobrou uměleckou dráhu. Myslím, že jedna z věcí, kterou teď mám pocit, že dělám víc, než předtím je, opravdu důvěřuji svým instinktům. Je to výsledek zkušeností z pokusů a omylů. Americký Idol byla tak velká show, tím, že jsem byl na Idolu, jsem náhle měl fanouškovskou základnu a konečně i publikum a také jsem měl nahrávací společnost, která měla zájem se mnou pracovat. Mé první vydání bylo něco jako zkouška ohněm, kterou všichni sledovali.
„Takže jakákoliv malá chyba byla zaznamenána pozorněji než u někoho, kdo začíná z nuly. Byl to druh obzvlášť stresující situace. V té době neexistoval žádný tištěný plán, zejména pro umělce, který vybočuje z řady ostatních umělců, myslím tím, gay umělce v americké popové hudbě. Nebyl tam nikdo jiný, na koho bych se podíval, jak to dělá. Vím, že jsem prostě byl sám sebou, ale všichni ti lidé z hudebního průmyslu kolem mě byli jako ‘dobře, jak to uděláme? To nevíme.’ Samozřejmě, že pak pro mě bylo složitější, abych věřil svým instinktům. Byla to definitivně zkušenost, která mě poučila. Ale zároveň to bylo opravdu vzrušující, protože tam nebyl nikdo jiný, bylo to pro mě něco jako prázdné hřiště. To mi umožnilo tak trochu odhadovat, což bylo v pohodě. “
Zatímco si zdánlivě vychutnával ten tlak a bezprecedentní charakter své umělecké dráhy, přesto měl pocity znepokojení. „Byly tam rozhodně chvíle, kdy to bylo stresující a pak tam byly chvíle, kdy jsem byl jako, nu, to je vzrušující, protože je to nové. Věděl jsem, že být opravdu úspěšný na té show a být tak nějak v povědomí popové kultury a mít tu příležitost, kterou jsem měl, věděl jsem, že dávám lidem změnu. Nikdo jiný to nedělal a já jsem využil příležitosti, abych se pokusil udělat nějaká prohlášení. Za těmito prohlášeními si stojím, protože jsem cítil, že je potřeba je udělat. “
O deset let později stále nespí na vavřínech s jeho nadcházejícím albem „Velvet“ a nedávno vydal singl „New Eyes“, který demonstruje jeho neskutečnou ochotu pro experiment a vylepšení jeho hudby. „S posledním albem jsem záměrně šel za Maxem Martinem, kterého si tak vážím a jsem velkým fanouškem jeho práce. A já jsem řekl, ‘chci udělat opravdu moderní popové album a chci to udělat s tebou’. Udělali jsme to a bylo to super moderní a progresivní. Zcela určitě jsem vstoupil do současného popového proudu i se svými předešlými dvěma alby. Jo, ale myslím si, že The Original High bylo pravděpodobně nejprogresivnější. Je to ironie, že teď, s Velvetem, dělám opak. Snažím se opřít o minulost. Jako umělec mám vždycky něco jako inspiraci a svět, ve kterém ten projekt žije, to je prostě způsob, jakým přemýšlí můj kreativní mozek. To je důvod, proč to tomuto projektu trvalo tak dlouho, prostě jsem musel najít svět, kam patřil, a myslím, že jsem ho našel. “
Zdroj: https://www.euphoriazine.com/blog/2019/05/featured-adam-lambert-digital-cover-may
*shimoli*
Join the discussion 173 Comments