Skip to main content

Queen turné slaví úspěch v arénách – ve starém stylu

 

Queen jsou rockovou skupinou ze staré školy, takže u nich nemůžeš udělat nastavit digitální mixážní pult a počítat s tím, že to bude fungovat stejně každý večer”, říká zvukový technik Gary Stokes.  “Nehrají každý večer totéž, takže musíš s tím nastavením pracovat.

 

Na současném turné Queen + Adama Lamberta je skutečně hodně práce s fadery (tahovými potenciometry na mixážním pultu), ale nikdo si nestěžuje. Je to spousta práce pro zvukovou společnost Clair Global a celou technickou posádku. Severoamerická část vyprodaného turné byla zahájena 19. června v Chicagském Unite Center a zakončila se 27. července v Torontském Air Canada Centre s několika dodatkovými show, přidanými v průběhu turné díky nadšeným fanouškům a velmi pochvalným kritikám.

 

Frontmanem skupiny v náročné roli náhrady za zesnulého skvělého Freddie Mercuryho je Adam Lambert, bývalý druhý finalista na Americkém Idolu v roce 2009, který vystupuje společně s původním kytaristou Brianem Mayem a bubeníkem Rogerem Taylorem, doprovodným basistou Neilem Faircloughem, klávesistou Spikem Edneyem a Taylorovým synem Rufusem Tiger Taylorem  na bicích.

 

Po technické stránce dohlížejí na to, aby všechno znělo tak jak má Robert Collins u FOH (FOH je hlavní zvukový aparát v hledišti – takový ten vyhrazený prostor s aparaturou, která tam vždycky bývá, někdy se mu taky říká dům nebo domeček), Kerry Lewis (pódiové reproduktory), Gary Stokes (který se stará o odposlechy pro Adama Lamberta) a systémový inženýr David Coyle.

 

Je to velké, je to hlasité, je to řinčivé a dá to hodně práce. Coyle říká, že největší práce je sestavení pódiové scény pro tu show. “Převážíme 36  beden a  3 boční repráky – to je obrovské. Jen vybavení pro pódium zabírá půlku trucku.” Zkouška zvuku bývá dlouhá, často pokračuje ještě v době, kdy už se pouští dovnitř. Ale osádce to nevadí, protože vědí, že pro tuto skupinu je preciznost důležitá.

 

“Tohle je skutečně živý rock ‘n’ rollový koncert” prohlašuje Coyle. A cílem je, udělat to tak, aby to znělo “jako kdyby to bylo nahrané.”

 

Problémy s mikrofonem a další příběhy

 

Systémový inženýr Coyle pracuje pro firmu Clair 21 let a tohle je jeho první spolupráce s Queen. “Pro tuhle scénu máme 3 druhy reproduktorů typu Clair i-5, hlavní a boční na zavěšení, doplněné BT-218 subwoofery”, vysvětluje. Sestava také obsahuje “klasické analogové syntezátory, včetně dbx 160 kompresorů/limiterů a ekvalizérů DN 360 od Klark Teknik.

 

Coyle říká, že novou věcí na tomhle turné jsou bezdrátové vysílače (transmittery) s mikrofonem Heil PR-35, které používá Lambert. Tento mikrofon vhodně doplňuje jeho hlas a Adam a jeho technici jej rádi používají.”

 

Je tam ještě zajímavější způsob použití mikrofonu v téhle sestavě: bubeník Roger Taylor má jeho činely snímané mikrofonem zespoda. Důvod pro tohle je praktický: To velké ‘Q’, které je zároveň obrazovkou pro promítané video se někdy sklápí až k natolik, že by zakrylo mikrofony a nebylo by to praktické. “Když se to ‘Q’ spustilo na zkoušce úplně dolů, bylo jasné, že musíme použít jiný typ mikrofonů pro bubny”, řekl Coyle. “Nemohli jsme pracovat se standardním nastavením mikrofonů a nebylo to ideální, ale vyřešili jsme to pomocí odlišných mikrofonů.” Takže nakonec použili kombinaci mikrofonů typu DPA a Audix a společně s přidělanými speciálními svorkami k jejich uchycení to všechno fungovalo jak má.

 

Risk? Vůbec ne. “To opravdu není risk, když se použije mikrofon, který jsme předtím nepoužili”, vysvětluje Coyle. “Měli jsme hodně různých možností na  výběr a prošli jsme je všechny – a někdy, když jsi donucený použít něco odlišného, není to špatné.”

 

Zvuk kytaristy Briana Maye je snímán a zesilován použitím (opět stará škola) mikrofonů Sennheiser 421, které jsou umístěné nalevo, napravo a uprostřed. “Má všechny ty zesilovače neustále naplno, takže je to nejhlasitěji, jak to můžeš  slyšet.”

 

Výzva jménem Lambert

 

Zatímco málokdo z těch co viděli tu show by řekl, že Lambert odvádí hlasově cokoliv jiného než prvotřídní výkon, pro chlapy, kteří kroutí těmi knoflíky pro publikum je to jako pohádka pro dvě různé generace. Když Lambert hraje svou vlastní hudbu, má rád tiché pódium. Nejsou tam kytarová komba, určitě ne pódiové reproduktory a dokonce i jeho sada bubnů má více vycpávek (zvuk je pak více tlumený, pozn. př.).

 

 

Ale s Queen? To pódium musí být hlasité. Takže je tam jeden zvukař, který mixuje zvuk pouze pro Lamberta.

 

“Bylo to dobré rozhodnutí vzít s sebou Adamova vlastního člověka”, říká Coyle o Garym Stokesovi, který plní požadavky tohoto frontmana. “Ti dva zvukoví technici jsou oba fantastičtí a spolupracují opravdu dobře.”

 

Stokes pracuje u mixážních pultů už 30 let, ale ne vždycky se staral o odposlech. “Původně jsem přes FOH, takže tohle je pro mně trochu neobvyklé”, říká. “Když pracuji  s odposlechem, je to většinou proto, že je tam problémová situace.”

 

Stokes už dělá s Lambertem dlouho, protože byl jeho FOH zvukař na vlastních vystoupeních tohoto zpěváka a textaře. “Je úžasný zpěvák a má úžasný rozsah a výšky. Pracuji hodně pro K. D. Langovou a ona má úžasný rozsah a výšky také. Opravdu dobří zpěváci mají i skutečně dobrý sluch!” směje se.

 

Slyší více jemných detailů než průměrní zpěváci a následně mají mnohem specifičtější potřeby. Neexistuje nějaký jeden neměnný mix, se kterým by byli spokojeni anebo by je udělal šťastnými po celou tu show nebo i jen po jednu píseň. Například, když jdou do těch vyšších tónů, musíte trochu zapracovat s faderem nebo EQ (ekvalizérem, pozn. př.).”

 

Stokes je obzvláště citlivý na to, jak jeho mix pro zpěváky může ovlivnit fyzické reakce na pódiu. “Například příliš velká komprese způsobí, že někteří zpěváci oddálí svůj mikrofon, což způsobí další problém a bude potřeba ještě větší komprese”, vysvětluje.  (Myslí tím výstupní hlasitost zvuku – čím je ten zvuk, který jde zpěvákovi do sluchátek hlasitější, tím víc on oddálí ten mikrofon a zvukař pak musí tím víc přidat na zvuku – což je jakoby začarovaný kruh, pozn. př.) “V Adamově případě je to všechno o velmi jemných rozdílech. Když řekne, že chce aby jeho vokály byly jasnější, chce přidat právě jen o půlku decibelu (dB)”.

 

Další výzva je v tom, že Lambert je takový akční interpret. “Rád pracuje s publikem a nechává je zapojit se.” Klíč k tomu, aby vytvořil tu atmosféru vzrušení, kterou si žádá spočívá v tom, aby ten nabuzený mix slyšel ve své hlavě, dodává Stokes. “Málokdy se stane, že by chtěl ve svých sluchátkách slyšet všechen zvuk, který jde jinak do reprobeden, takže já mu to mixuji jako kdybych byl na FOH (hlavním mixážním pultu), s tím, že trochu stáhnu některé nevokální prvky a vyndám z toho low-mid nástroje (nástroje s určitým rozsahem) a zvýrazním jiné nástroje, které jsou pro něj dobré, aby mohl správně naladit tón svého hlasu. Takže ve výsledku je to úplný (FOH) mix pro publikum s několika malými úpravami.”

 

Ale “Adam má velmi citlivý sluch a nechce, aby ten mix byl příliš hlasitý, což já oceňuji, protože to poslouchám na stejné hlasové úrovni”, říká Stokes. Adam používá naslouchátka JH 16 firmy JH Audio.

 

Lamberta je ‘plné pódium’, dodá Stokes. “Nemohu předpovědět kde bude a někdy ho na velkém pódiu s velkou scénou ani nevidím a to je pak trochu nebezpečné!” Takže s tím, že se pořád hýbe a včetně toho, že ta část, kde obvykle hraje May je hlasitější, je to někdy trochu boj s tím, co jde přes jeho naslouchátka. “Je to dvojí bitva, o kvalitě zvuku a psychologická: vyrovnat se s okolním hlukem. Ten zvuk, který je v hale a zpětné echo mohou navodit další aspekt, se kterým se musí neustále vyrovnávat.

(Tak trochu si asi budete umět představit co Adam slyší ve svých naslouchátkách, které má v uších, když si poslechnete tyhle nahrávky. Tohle je přesně to, co šlo Adamovi do jeho naslouchátek na Summersonic v létě 2014) :

 
http://www.mediafire.com/view/gg9dhd8rptkqmkr/Queen%20Adam%20Lambert%20-%20Who%20Wants%20Live%20Forever%2008.16%20Summersonic%202014.mp3
 

Stokes tohle všechno zpracovává na Midas PRO9. “Zjistil jsem, že tahle konzole je nejpřirozenější pro digitální mixážní pult a že mi rychle poskytne to,co potřebuji. Jiné digitální pulty to tak rychle nedokáží a výsledek zkreslí.”

 

Stokes se raději spoléhá na TC Electronic Reverb 4000 než na vestavěný reverb na pultu. “Je to opravdu spolehlivý reverb a poskytne vám rychle to, co potřebujete. Musím reverb přizpůsobit pokaždé podle místnosti a dokonce každé písničce zvlášť, takže je to praktičtější.” Dalším nástrojem, který používá pro Lamberta je D2 s dynamickým procesorem XTA DPA324, původem z UK, pro potlačení sykavek.

 

Je takhle ve skutečnosti?

 

Z hlediska zvuku je tam jedna velmi ‘nebezpečná’ část toho koncertu… a to během ‘Bohemian Rhapsody’. Lambert se střídá ve zpěvu s Freddy Mercurym, terý zpívá ve videoklipu, nahraném. když zpívali tu píseň naživo v roce 1970.

 

“Nepoužíváme nahrávky pro nic jiného”, říká Coyle. “Cvičili jsme to na zkouškách hodně. A je to náročné, protože se musíme vypořádat s tou kvalitou zvuku a videa, která je na té originální nahrávce. Musíme to převést na digitální záznam a nastavit správný čas pro každého, aby to všechno při té show klaplo.”


Nejoblíběnější Coyleova skladba? “Je mi líto, nic u mně nepřekoná Rhapsody.” Jednou klasika, navždy klasika a s 15 000 fanoušky, kteří se připojí se svým “Galileo, Galileo” tohle musí znít tak mocně – nebo ještě hlasitěji – než ta složitě propracovaná inscenace.

Zdroj:

Queen Tour Rocks Arenas – Old Style

[nggallery id=133]

shimoli

Author shimoli

More posts by shimoli